2017
-O altfel de vacanta-
Toti
anii sunt desosebiti in felul lor, dar anul 2017, pentru noi marcheaza un nou
inceput din multe puncte de vedere. Multe lucruri s-au schimbat, in bine, spunem noi si au
aparut noi provocari si incercari. E absolut normal ca si vacanta sa fie diferita fata de concediile noastre obisnuite.
Dupa 11 ani ne facem vacanta vara si in Europa, renuntand la miresmele inconfundabile
ale Asiei si la concediile din sezonul rece prin care mai fentam iarna.
Deci la invitatia prietenilor nostri, Dora si
Albert din Germania, mergem cu rulota hai-hui prin Portugalia si Spania. Iata
traseul nostru:
Iunie 13 a anului 2017
este o zi de marti, zi cu ghinion zic superstitiosi, pentru noi inceputul
vacantei dupa ultimele luni care au fost dificile, stresante si obositoare.
Plecam spre
Germania cu Wizz Air si dupa un zbor linistit
ajungem cu bine la Frankfurt Han care e unmic aeroport pentru zboruri low cost.
Destinatia noastra este Ober Ramstadt, dar ca sa ajungem acolo facem doua transferuri , primul spre Frankfurt
International Airport, al doilea spre Darmstadt, cu airlinerul pana la gara
centrala unde ne asteapta Dora si care in 15 minute ne duce la Ober Ramstadt un
mic orasel din suburbia Darmstadtului.
Ordinea, case
linistite si prozaic de asemanataore din punct de vedere arhitectural, aleei si
strazi curate si bine intretinute , lipsa agitatiei si oamenilor de pe strazi
contrasteaza puternic cu agitatia oraselor din Romania. Primele 2 zile avem
impresia ca suntem intr-un sanatoriu. Am facut cumparaturi pentru excursie,
ne-am plimbat si am savurat putem spune primele ore de liniste si calm de anul
acesta, asta in timp ce Dora si Albert erau agitati sa–si incheie cu bine jobul
si sa-si lase in regula problemele domestice. Parca ne vedeam pe noi cu doua
zile in urma...
Toate au trecut cu
bine, asa ca joi 15 iunie ora 4 A.M., plecam in marea aventura, noi 4 in masina
si dupa noi casa noastra mobila pentru
urmatoarele 3 saptamani.
Desi initial am
stabilit o ruta prin sudul Spaniei, intamplarea face sa ne incadram pe alta autostrada asa ca
traseul nostru ne va duce spre nord prin Franta ( Metz, Potier, Bordeaux,
Biariz). La granita dintre Franta si Spania innoptam in micul orasel de granita,St.
Jean de Luz, la un camping recomandat de ADAC. Este
adavarat ca am ajuns tarziu, 8 trecute, totul e inchis in afara de restaurantul
unde niste turisti servesc tapas si vin,
dar nu exista nici macar o amabilitate
cat de mica din partea personalului. In final, dupa ce Dumitru suna la o
sonerie care marca sectorul privat al casei centrale, apare o doamna, care dupa
tinuta si colorit e clar ca e spaniola si care intr-o engleza perfecta ne
comunica unde putem sta, cat costa noaptea (25 euro) si programul campingului.
Noi suntem uimiti, dar
se pare ca la francezi dupa terminarea programului se termina si responsabiitatile
fata de turist. Nu le mai pasa ca acesta mai are sau nu nevoie de asistenta.
Aceasta atitudine de ’’je mon fu’’ este
valabila in orice domeniu. Poate e bine, poate nu, depinde de punctul de vedere
al fiecaruia, dar din cauza indolentei acestei doamne noi nu ne-am putut cupla
la electricitate si am stat pe intuneric. In plus mancarea pe care o aveam in
frigiderul rulotei s-a stricat si asta pentru ca nu ne-a dat un adaptor pentru
conectarea la priza.’’ The reception is open at 8:30 am’’, spune ea.
In afara factorului
uman, campingul este intr-o locatie idilica pe o stanca
de unde cobori printr-o vegetatie luxurianta la mare. Surferii
predomina
aici, dar sunt si tineri cu copiii si pensionari.
A doua zi ne reluam
drumul pe ploaie prin Tara Bascilor
trecem Pirinei , peisajul aduce mult cu
zona Vatrei Dornei din Bucovina
noastra. Din masina vedem casele din piatra taiata , zone puternic industrializata
si omniprezentele oi care abunda si aici
la fel ca la noi. Tara Bascilor lupta pentru separarea de Spania inca de decenii,
dar acum vor sa faca referendum si spera sa devina independenta. Sunt un popor
mandru cu limba,traditii si obiceiuri total diferite de ale spaniolilor.
Infrastructura e OK, autostrazi
cu multe
tuneluri
strabat
muntii,
pacat ca ploua.
Mergem spre Burgos si
Zaragosa. In masina discutam ce bine ar
fi sa avem timp sa ne putem opri si vizita aceste doua localitatii, dar daca
ne-am opri la toate atractiile de pe drum ar trebui ca periplul nostru sa
dureze cateva luni. Ne consolam cu peisajul care spre sud
devine molcom
cu curbe line , in culori care vireaza de la verdele crud din nord la galben cu
relief mai stancos spre sud.
II - PORTUGALIA – o
surpriza placuta!
Hotaram adhoc sa mergem spre Porto , in nordul Portugaliei,
asa ca schimbam din nou ruta. Acesta e unul din avantajele clatoriei cu rulota,
nu depinzi de orare, de hotel. Portugalia vazuta de pe autostrada arata mai
bine decat ne-am asteptat. Suntem uimiti cat de verde este totul, un verde nuantat
care urmareste liniile sinuoase ale dealurilor. Si daca exista ceva specific
Portugaliei atunci este peisajul deluros care ba urca, ba coboara e unul din
aspectele semnificative ale acestei tarii. Dealuri pline de verdele padurilor
sau de localitatii cochete cu case si gradini ingrijite. Mici bijuterii, nu
altceva. Suntem incantati. Cand am ales destinatia Portugalia, nu am avut idee
ca aici poate fi asa de frumos. Credeam ca Portugalia este ‚’’ratusca mica si mai saraca’’ decat restul
tarilor din UE, dar de fapt este mult mai dezvoltata decat Romania. De ce ?
Iata raspunsul : au investit in autostrazi si drumuri perfecte, localitatile
sunt ingrijite si bine intretinute, albul imaculat al caselor arata cat de mult
pret se pune pe curatenie. In sfarsit aici am vazut multa preocupare pentru
frumos, incepand de la arhitectura originala a caselor, designul gradinilor si
mobilierul urban pe care il gasesti si intr-o banala statie de carburanti.
Totusi, ca sa fim cinstiti Lisabona fiind
o mare aglomerare urbana, lasa de dorit
la capitolul curatenie si nu numai...
Spre finalul zilei
dupa peste 2500 km parcusi in 2 zile ajungem in zona Porto si ne cazam la Campismo
de Madalena
din orasul Gaia.Campingul e
frumos organizat, cu personal amabil aflat la 300 m de coasta Atlanticului.
Bineinteles ca garam rulota, mancam ceva la repezeala din rezervele proprii si
ne grabim spre plaja. Foarte frumos si pitoresc! Accesul se face pe aleei
suspendate din lemn de teck si se continua de-a lungul tarmului.
Plaja are o latime generoasa si spre mal e
presarata cu stanci de care valurile se sparg
spectaculos. Miroase puternic a ocean si daca fiecare foare are parfumul ei si
Atlanticul are un miros diferit fata de alte mari.
Avantul nostru e
limitat de apa rece, cred ca are pana in 8 grade Celsius si
sunt putini cei care se incumeta sa faca baie. In schimb soarele bland ne imbie
sa stam pe stancile calde si sa consideram ca facem un binemeritat tratament terapeutic dupa doua
zile de stat in masina.
GAIA
Municipio di Gaia
e orasul de pe malul drept al raurul Duoro. Vechiul si noul se completeaza
reciproc si de pe ruta autobuzului 916 care leaga campingul de centrul orasului
Porto treci rapid de pe stradute inguste
si intortocheate, de nici nu stim cum incape ditamai masina pe acolo, dar sunt
si strazi moderne care trec prin cartiere cu constructii noi. In partea dinspre
rau se gasesc pivnitele
cu celebre vinuri de Porto. Se spune ca aici este cea mai mare concentratie de
vin per metru patrat din lume.
Oricum Gaia s-a
dezvoltat odata cu Porto. Intre cele doua localitatii exista poduri impunatoare,
cateva proiectate de celebritatii cum ar fi Eiffel.
PORTO
Luand in considerare
marimea si aportul economic, Porto este recunoscut ca fiind al doilea cel
mai important oras din Portugalia. Din punctul notsru de vedere, ulterior am
constatat ca se afla pe locul I, inaintea
Lisabonei.
Nu ne-am asteptat sa
vizitam Porto, asa ca nu ne-am documentat deloc asupra orasului si fiecare pas
pe care l-am facut a fost o descoperire placuta pentru noi. Suntem transpusi
intr-o alta epoca, epoca de inflorire maxima a Portugaliei din evul mediu, cand
bogatia provenita din cuceririle conchistatorilor se reflecta in dezvoltarea
urbana si in nivelul de trai al oamenilor.
Primul impact il ai
cand cobori spre raul Duoro si vezi casele vechi, insirate pe malca niste margele
multicolore,
cheiurile incarcate de vapoare de agrement si stradutele tipic inguste care se
deschid in piete mai mari sau mai mici,
statuile si numeroasele biserici
catolice.
Caracteristic sunt
fatadele placate cu faianta in culori vesele sau cu un lait motiv, pana si
denumirea strazilor este trcuta pe placi de faianta si nu pe o placuta
oarecare. S-a adoptat acest sistem pentru ca placarea cu faianta confera
etansietate caselor, fatadele nu se deterioreaza datorita aerului marin si nu
necesita cheltuieli ulterioare de restaurare si intretinere.
Pe autobusul 916 am
luat prima data contact cu portughezi. Bineinteles ca sunt prezente toate
categoriile sociale si rasele: tineri, maturi sau pensionari albi, mulatri,
arabi si negri. Notez ca in Portugalia sunt mai multi negri decat in alte state
europene vestice.Vorbaria abundenta din
autobus, mai multa decat la noi contrasteaza cu mutenia turistilor. In
definitiv e un popor latin si vorbaret.
La ultima statie
coboram la Camara Municipal, adica primaria- o cladire impunatoare in stil
manuelist simbioza intre stilul gotic
tarziu si renancentist.
Prima oprire e la un
chiosc ‚’’Yellow Bus”de unde in schimbul a 28 euro de persoana, cu hatta in mana, luam tururi hop on-hop off pe 2 zile.
O idee excelenta in sprijinul
turistilor care pot vizita orasul si cobori la obiectivele de interes. Pachetul
nostru cuprinde Porto ancient si Porto castle tour, plus o croaziera pe raul
Duoro.
Primul tur pleaca din Placa do Liberdade si ajunge pana in Matosinhos Sud, cel mai modern cartier.
In drum vedem :
Catedrala Se, principala catedrala si alauturi palatul episcopal. In fata este o
tersa imensa cu punct de belvedere asupra orasului. De aici mici stradute duc
spre rau sau Ribeira.
Piata Batalha, unde se
afla teatrul si filarmonica, sali moderne de spectacol in care pozitia
locurilor si a scenei se pot modifica functie de natura spetacolului.
Camo Church- speledida
biserica placata cu faianta albastra
cu scene religioase despartita de biserica invecinata de cea mai ingusta casa
din lume care are 1 m latime. Se pare ca nu este voie ca doua biserci sa aiba
calcan comun.
Palatul
de Cristal, care nu e nici pe departe cum sugereaza
numele, de fapt nici nu mai exista. In schimb portughezi au tinut mult ca noua
cladire care il inlocuieste sa aiba acelasi nume. Aici e un muzeu de arta.
Cartierul Boavista : case traditionale rezidentiale si de firma
construite cu mult gust
Castelo de Quejo,
adica Castelul de Branza pentru ca turnurile aduc cu doua putini de tinut branza.
Plajele
si cartierul Matosinhos refacut pe locul unde inainte erau vechi
constructii industriale.
Zona fluviala a raului
Duoro, unde pescuitul e o ocupatie traditionala.
Urmeaza croaziera pe
fluviul care ne invioreaza dupa caldura de peste zi. Ne imbarcam pe o nava si
ca sa putem vedea si fotografia renunt la locurile de la umbra si stau in plin
soare pe punte, dar merita.
Toate se leaga de dezvoltarea orasului care in sec XVIII si IX a
devenit un important centru industrial. Doua
poduri :Luis
Icu două etaje și Ponte de D. Maria Pia – pod
feroviar, au fost construite de arhitectul gustave Riffel, care a realizat si gara,considerată a fi una dintre cele mai
frumoase din Europa. În secolul XX s-au construit alte
poduri care sa degajeze traficul ; Arrábida, S. João, înlocuitorul lui Maria Pia, Freixo si
Infante .
Admiram manastirea Serra
do Pillar de langa Podul Luis, vedem si catedrala Se din alt unghi. Un viraj
larg intoarce vaporasul spre Atlantic
si admiram casele vechi
multicolore din linia
intaii, terasele si bisericile cocotate pe deal.
Minunat!
Cum in bilet este
inclusa si vizita intr-un depozit de vinuri cu degustare, ne oprim sa luam pranzul.
Restaurantul Vime e o afacere de familie si prezinta o expozitie cu vanzare a
articolelor tipic portugheze realizate manual, are iesire la 2 strazi, noi
optam pentru terasa din spate. Suntem serviti cu mancaruri specifice si
gustoase, un meniu costa cca 8 euro.
Ajungem la Calem, una
din cele mai apreciate case de vinuri din Porto.De fapt vinurile acestea se fac
in bazinul raului Duoro, dar se depoziteaza in aceste mari depozite din Gaia.
Cum societatea engleza considera ca e de bon ton sa bei dupa masa acest vin,
iar achizitia se facea de la Porto denumirea generica este
’vin de Porto’ . Aici sunt butoaie imense cu capacitati de pana la 4000 l
si ghizi specializati care ne prezinta procesul de fabricatie. Vinul este alb,
rosu sau tawny, acesta din urma fiind un melanj din patru sorturi atent
selectionate. Toate sunt bune si dulci.
Ne indreptam spre
cheilul raului Duoro sa luam 916 spre camping si admiram funicularul
recent construi care te urca pana la manastire.
Obositi ne reintoarcem
la campingul nostru unde luam o gustare de seara si dormim bustean.
Desi initial am
hotarat sa stam doar o zi in Porto, ne simitim atat de bine aici si cuceriti de
farmecul
autohton al orasului ne decidam sa ne prelungim sederea. Autobusul 916 ne
plimba din nou prin Gaia si observam detalii
care ne-au scapat in ziua precedenta. Ajunsi in Porto coboram la filarmonica vazuta
ieri din busul turistic si parcurgem pe jos distanta pana la strada Santa Catarina
zona comerciala
a orasului. Aici la un colt de strada este biserica Santa Caterina, o
bijuterie, una din cele mai frumoase biserici din Porto. Inauntru e slujba si
pret de cateva minute participam si noi.
Desi e dimineata expozitii
de pictura
in aer iti fura privirea, iar magazinele imbie turistii cu marfuri alese, suveniruri si tot uitandu-ne observam
ca industria de prelucrare a plutei e dezvoltata aici. Sunt o multime de
articole din pluta de la pantofi, posete, ruscsacuri, haine si obiecte de
artizanat- unele pictate manual. Vanzatori spun ca sunt rezistente la apa.
Vizitam gara din Porto
construita
de Eiffel
si suntem incantati.
La cat e de frumoasa ar trebui sa fie muzeu si nu o gara functionala. Toti
peretii sunt placati cu faianta albastra cu motive istorice care descriu
evenimentele glorioase trecute.
Fiind un punct de
interes turistic major, gara e ticsita cu nesat de ochi admirativi ai
turistitilor si doar cativa calatori trec spre peroane.Tot aici poti lua pulsul
turistic al orasului. Rezultatul e incurajator, turisti de toate natiilesunt
aici sa admire Porto.
O scurta plimbare si
ajungem in piata Batalha , vedem
biserica Santo Ildefonso si
mesele producatorilor locali de textile
traditionale si de pastitia-
un delicios foietaj umplut cu crema de vanilie, care e una din iconurile
Portugaliei. Coada e indicatorul cel mai
corect si de altfel micile prajiturele unt gustoase si ieftine, cca 1-2 euro.
Nu departe e
impunatoarea Catedrala
pe care
o vizitam, in drum admiram un bolovan
ornamentat cu faianta. E duminica asa ca biserica e plina de enoriasi, slujba
catolica si muzica corului ne retin cateva minute in biserica. Ca toate
bisericile portugheze e impunatoare, altarul, orga, basoreliefurile
din interior refelecta credinta de nezdruncinat a portughezilor. Catedrala Se a
fost construita in sec Xii in stil roman, iar interventiile ulterioare au adaugat
influente gotice
si baroce. Pozitia e pe varful unei stanci de pe maulul raului Douro si ne
gandim cate munca si efort au fost necesare pentru constructia ei.
Alaturi e palatul episcopal si piata care ofera una din
cele mai frumoase privelisti
spre Porto si Gaia.
Parcurgem al doilea
traseu ’Ancient Tour’ care porneste tot
din Placa do Liberdad – Ribeira- faleza plina de viata si cartierul de pe malul raului Duoro . Ne place Porto, E
pitoresc cu strazile lui ba largi , ba
inguste, cu casele vechi si majestoase care vorbesc privitorului de timpurile
glorioase de acum cateva sute de ani si cladirile noi , moderne si sofisticate
din cartierele noi.
Ancient Tour e o poarta
spre istoria orasului Porto si Gaia.In trecut totul se intampla de o parte si
alta a raului Duoro. Aici e concentratia
cea mai mare de vechi stabilimente
negustoresti , biserici case traditionale. Ribeira , cartierul din apropierea raului, e exemplu cela
mai bun in acest sens.
El Cortez Ingles
: un super mall spaniol gasit mai apoi prin toate localitatile vizitate.
Un scurt cuvant de
lauda pentru soferii din Porto, sunt foarte buni, e destul de dificil sa
conduci pe stradute asa inguste, darminte pe pantele acelea.La Cluj regia de
transport a refuzat infiintarea unei linii noi pe motiv ca autobusul nu poate
sa porneasca din panta. Sa pofteasca dansii la Porto sa vada ca se poate....
Si cu asta vizita
orasului Porto se incheie.
BRAGA
Azi avem in program si
vizitarea orasului Braga , asa ca revenim in camping , luam masina si parcurgem
cei 50 km pe autostrada. In drum aceasi priveliste cunoscuta deja: dealuri
verzi cu gradini, vii sau localitatii.
Braga e un oras mic si
cochet si iesind din parcarea subterana descoprim o atmosfera de carnaval.
Orasul e impodobit cu ghirlande si butaforii
in cinstea Sfantului Joa. Erau expuse chiar butaforiile execute de elevii
diverselor scoli care participau la concurs.Scurta plimbare de la parcare la
catedrala Se (toate orasele portugheze au o ’ SE’ proprie, de fapt e biserica
cea mai mare a orasului) si prin zona
pietonala dezvaluie strazi largi,
frumos pavate cu mozaicuri care strabat zona centrului vechi plina de pietete
si biserici. Un mobilier
urban la balconul unei case atrage atentia prin
ineditul . Noi vedem biserica Santa Cruz
si Basilica Congregatos.
Catedrala Se si episcopia
sunt alaturi, contra 4 euro intram inauntru, admiram altarele,vitraliile
si ascultam o parte din slujba , corul si orga.
Cred ca e cea mai frumoasa orga pe care am vazut-o pana acum.
Concentratia cea mai
mare de populatie o intalnim in piata centrala unde, primaria a organizat
un spectacol cu dansuri populare in
cinstea Sfantului Joa care va fi sarbatorit in curand. In sine dansul nu este
complicat, dar muzica este atat de antrenanta si placuta.
Oamenii sunt veseli
si localnicii si turistii sunt antrenati
in dans alaturi de profesionisti.
Scurta incursiune in
Braga se incheie si noi ramanem cu o impresie favorabila. Diferit de Porto, dar
merita vazut.
19 iunie- plecam spre
Lisabona, capitala Portugaliei. Drumul pe autostrada dureaza cca 3 ore si pe
drum vedem fumul de la incendiul devastator din 17 iunie cand 68 de oameni au
pierut in flacari, pur si simplu s-a aprins o padure si valvataile s-au extins
necontrolat si i-au prins pe oameni in masini. S-au tinut 3 zile de doliu
national pentru sarmanii oameni.
Noi ajungem cu bine in
Oudelo , suburbie a Lisabonei la campingul ales: Campismo Municipal de
Montsanto. E cel mai bun camping de pana
acum, curatenie peste tot, inclusiv la baii si Wc-uri. Un plus langa locul de
parcare exista chiuveta si masa cu banci, iar in jur este o padure de pini care
te imbie la plimbari. Campingul are 4* si e dotat cu piscina, supermarket,
restaurant si bar. In plus personalul e amabil. De la biroul de turism luam un
tur al orasului pentru miercuri 21 iunie, iar maine vom vizita Sintra.
SINTRA
Daca iti doresti sa
scapi de agitatia Lisabonei si de caldura dogoritoare Sintra
e alegerea perfecta.
Micul orasel asezat pe dealurile acoperite cu pini e
renumit prin castelele romantice construite de
clasele privilegiate. Era de bon ton sa ai un castel la Sintra. Asa ca
bogatii s-au intrecut care are cel mai grozav castel si cea mai frumoasa
gradina. Asa ca Sintra e practic un parc al palatelor. E aleasa de turisti ca
one day trip de la Lisabona, dar merita sa fie vizitata cel putin trei zile.
Cum noi nu avem atat de mult timp la dispozitie alegem sa vizitam trei palate:
Palatul National, Palatul Pena si Palatul Monserrat.
Parcam masina si strabatem
stradutele pline de farmec al micul oras pana in centru unde vedem impunatorul Palacio
National
care a fost resendinta regala din sec XV pana in sec XIX si unde regele Alfonso
VI a fost prizonier in ultima parte a vietii sale.
Castelul s-a conservat uimitor de bine, e construit in
stil gotic iese in evidenta datorita celor doua cosuri de fum uriase ale
bucatariei. Interiorul frumos decorat cu mobila sculptata si tablouri de
valoare reflecta istoria palatului care
se leaga inevitabil de cea a maurilor. Se pare ca la aceea vreme le placeau
tare mult pasarile ca si-au numit multe incaperi cu nume de pasari si toate
sunt placute si racoroase. Trecem prin sala lebedelor
cu un tavan sculptat si pictat cu lait motivul ‚ lebada’, surprinsa in diverse
ipostaze.
Urmeaza sala Magpie
, de fapt sala de primire, dormitorul
regal,camera sirenei,araba,
chineza, camera lui Cezar sala
manuelinasi alte nenumurate camere una mai
incantatoare ca alta. Punctul comun al tuturor sunt peretii decorati in stil
maur cu faianta colorata si micile curti
interioare racorite de bazine cu apa si plante. Minunata e camera blazoanelor
cu
peretii placati cu faiante care povestesc
fapte marete! Nu stii ce sa admiri tavanul cu entarsii
si picturi sau peretii placati cu faianta, fiecare medalion spunand
vizitatorului alta poveste...
Ne impresineaza si
camera de baie nu prin marimea ei, desi e uriasa, ci prin decorul peretilor si
bucataria imensa cu vase de cupru si alama ordonat asezate.
CASTELUL PENA
Accesul la castele se
face cu autobusul turistic chiar de langa Palatul National.In cateva minute pe
stradute strampte ajungem la intrarea pe domeniul palatului. Cum castelul
e cocotat chiar pe varf o alta masina ne
preia din curte si ne urca pana acolo.
Domeniul Pena se intinde pe tot dealul, la baza sunt minunate gradini care te
conduc spre varf unde este palatul cu o buna vedere spre zonele din imprejmuiri.
Castelul
Maurilor se vede bine si cum nu vom avea timp
sa-l vedem , il admiram de aici.
In 1838
regele Ferdinand II a cumparat acest loc, din averea lui personala, pe care era
o manastire numita Doamna Pena,
asa ca nu e de mirare ca ulterioareconstructiile au creat ceea ce azi e
castelul Pena, castel care vorbeste
despre explorarile portughezilor, despre influentele evului mediu, a clasicismului
si a manuelismului si care imbina armonios gustul pentru sublim, peisajele
mirifice si fragilitatea conditiei umane.
De fapt intreg castelul pare rupt
dintr-o poveste si ni se spune ca si Walt Disney l-a folosit ca inspiratie pentru icon-castelul
care apare in fiecare film de al sau.
Turnuri
masive sau turnulete,
creneluri,
arcade cu motive maure,porti, ziduri de aparare, puncte de belle vedere , terase
exterioaresau curti interioare,nelipsita
faianta cu motive maure, culorii vii si
indraznete – iata ce vedem vizitand exteriorul castelului.
Interiorul e somptuos,
bun
gust si rafinament. Mobila
, picturi, sculpturi si decoratiuni care
reflecta bunastarea acelor vremuri. Regele Ferdinand si alaiul sau aveau o sufragerie
pe masura, o sala a telefonului
si o sala
mare de primire cu statuete de paji.
Eleganta din biroul de studiu reginei Amalia si din ’’tea
room’’ ne incanta privirea,iar bucataria cred ca
si-ar dori-o orice gospodina.
In contrast capela
tine sa atraga atentia asupra conditiei umane care e aceeasi indiferent de
clasa sociala , o lectie cu talc inserata in mijlocului acestor bogatii, o
istorie a parcursului omului prin viata.
CASTELUL MONSERRATTE
Ei, cu castelul Monserratte
e altceva! E total diferit de Pena, in primul rand resedinta e pozitionata undeva pe la mijlocul
versantului. Din drumul unde te lasa bus-ul turistic, aleea
coboara lin printr-o gradina in care sunt aclimatizate multe plante de pe tot mapamondul, treci pe langa rauri si
paduri umbroase, lacuri , cascade si pavilioane de vara si ajungi la castelul Monserratte.
Sir Francis Cook, un negustor bogat, acumparat in 1856 ruinele unei cladiri si a refacut-o din dorinta de a avea o resedinta de vara pentru familia sa. A reusit cu succes! Gradinile intr-o dezordine organizata te pregatesc pentru palatul cu un stil romantic si desuet. Interioarele bogat ornamentate imbina stilul gotic cu cel maur.
Holul
central e imens, din el pornesc alte doua holuri
in directii opuse. Si ce frumoase sunt , dantele de vis sculptate in piatra!
Eleganta si bun gust in sala de biliard,
in camera indiana
si in biblioteca.
Motive
sculptate sau usii sculptate te duc in alta lume si nu poti sa nu te
intrebi’’cum ar fi fost sa locuiesti aici?’’
Norocul nostru a fost
ca odata cu noi in vizita se afla si un turist bariton care dorind sa incerce
acustica salii canta arii de opera, in timp ce vizita. La inceput am crezut ca
este organizat vreun concert in sala de muzica,
dar cand colo era baritonul nostru care canta muzica de opera. Impactul
muzicii, atmosfera intima si romantica, aleile cu hortensii
si gradinile confera Monserrate un
farmec deosebit. Inainte de iesire vedem si macheta
palatului.
In plus o expozitie de
fotografie in aer liber ne-a purtat pasii pe mai multe meridiane ale lumii. Alaturi
de alte fotografii am vazut si peisaje din Apusenii nostri si plantatiile de
ceai din Malaezia, cu care suntem familiarizati.
E destul de tarziu
asa ca plecam din Sintra cu parere de
rau. Un loc care merita vizitat si admirat cu prisosinta.
CABO DA ROCA
Cel mai vestic punct
al Europei este Cabo da Roca situat la 380 47’ latitudine
nordica si 90 30’ longitudine estica.
O stanca impunatoare inconjurata de Atlantic
care a devenit un ’’ must see’’ daca ajungi pe aici. Notorietatea
turistica e confirmata de puzderia de turisti din toata lumea care se inghesuie
sa faca poze cu placa care marcheaza limita
extrem vestica
a continentului. Peisajul este salbatic,
stancile masive tajnesc din apa oceanului , altele ramase in apa aflata la
cateva zeci de metri sunt scaldate de valuri si un abur fin ca o dantela invaluie totul ca un voal. Deasupra pasunea e
acoperita de flori salbatice , o frumusete ireala. O aleea coboara agale spre
un view point de unde turistii admira peisajul minunat.
LISABONA
21 iunie , solstitiul
de vara, e ziua vizitam Lisabona.
Despre Lisabona se
spun multe lucruri frumoase. Capitala Portugaliei este o asezare veche, surse istorice spun ca
a fost intemeiata de fenicieni care o numeau Alis
Ubbo ("Golf încântător"), cunoscuta prin sec III–I i.e.n. drept
Ollisippo de catre lusitanii și romanii.
Vizigotii care au
vizitat-o ii spuneau Ulixippona (sec.V d.C), iar maurii care au cucerit-o in 716 i-au
spus la inceput Al-Ashbouna, apoi Lishbua prin sec.VIII-XII.
Denumirea de Lisboa s-a definitivat după sec.XII, fiind data de
portughezii.
Lisabona a fost un
oras bogat care a profitat de stapanirea araba sau de coloniile din est care
erau o sursa nesecata de bogatii, a decazut un pic in perioada stapanirii
spaniole, dar si-a revenit asa ca pe perioada celui de-al II lea razboi mondial
fiind capitala unei tarii neutre a inflorit economic si financiar. Nici acum nu
sta prost, statisticile spun ca are unul dn cele mai ridicate PIB-ul din UE.
Bunastarea se reflecta
prin edificii colorate și monumente superbe rasfirate pe dealurile orasului si
care sunt legate între ele de iconicele funiculare, ce se plimbă agale printre
localnicii veseli și pe ritmurile de fado.
La ora 9, ne adunam la
microbuz si constam ca alaturi de noi mai sunt si alti turistii din camping germani, ceva olandezi si fracezi. Ghida, o
femeie mai in varsta prezinta in germana
si franceza alternativ.
Prima
oprire este in Belem la Mănăstirea Jeronimos ,
un monument impresionant., inscris in patrimoniul Unesco Aflat pe malul râului.
A fost construită de regele Manuel I în 1501, în cinstea legendarei călătorii a
lui Vasco da Gama în India, în 1498, manastirea devenind un exponent al
bogăției din Perioada Marilor Descoperiri. Construcția mănăstirii a fost
sponsorizată din comerțul cu condimente pe care da Gama le-a adus din India.
Astăzi, curioșii pot admira mormântul marelui explorator, aflat în Biserica
Santa Maria din interiorul mănăstirii. Realizata in stil gotic si manuelist
biserca e impunatoare. Coloane
dantalate, tavane decorate in piatra, vitrali, mai multe altare vin sa
intareasca credinta de veacuri a crestinilor. De fapt fiecare
biserica din Peninsula Iberica e o reafirmare a crestinismului fata de credinta
maurilor.
Belemul
e o zona are vechiul se imbina perfect cu
modernul. Turnul Belem , fortificatie care pazea accesul de pe rau coabiteaza cu mai
tinere constructii si monumente. Asa este si momunentul inchinatmarilor
cuceriri si care pe cele doua laturi ale sale e o epopee a
exploratorilor portughezi. Sa nu uitam ca primele colonii au fost
intemeiate de portughezi, urme de ale lor am gasit si noi prin periplurile
noastre asitice. Ba chiar imi aduc aminte ca pana si in Vietnam, la Hoi An erau
case in care peretii erau placati cu faianta portugheza.
Aproape de parcarea
unde era busul nostru este un vanzator ambulant care ne atrage atentia.
Are un radio vechi de prin anii
1960 si ascultam fado....
Vizitam cartierul Alfama, cel mai vechi si cosmopolit cartier al Lisabonei,
desi pe vremea aceea locuitorii portughezi, arabi si evrei nu cunosteau acest
cuvant.
Timp de sute de ani dupa Reconquista portugheza, aici s-au tolerat reciproc musulmanii si evreii, iar in
ultimul secol, aici locuia saracimea. Acum e un cartier boem cu case inalte si
inguste, strazii si mai inguste , unele cu latimea de 50 cm. Motivul sa
pastreze racoarea pe timpul verii si sa pazeasca usor accesul prin cartier.
Alfama, era un cartier rau famat in urma cu cateva decenii, dar acum e in
restaurarepe fonduri Unesco si a devenit un loc de atractie pentru turistii
care viziteaza orasul.
Are un farmec
aparte, un iz medieval poate de la detaliile minore , rufele intinse peste
strada, vanzatorii ambulanti, piatetele pregatite de sarbatoare si micile
restaurante care mai toate organizeaza spectacole de fado. Inca un atuu al
Alfamei este ca e singurul cartier care a
supraviețuit marelui cutremur din 1755.
Turul
organizat se termina in piata si toata lumea pleaca sa exploreze mai departe
orasul.
Noi
urcam in Baixa, un district amenajat în
1513, este un loc cu adevărat fascinant, ce se schimbă dramatic odată cu apusul
soarelui. În timpul zilei, acest district boem este calm și relaxat. Străzile
construite în pantă sunt în mare parte invadate de turiști care merg din
obiectiv in obiectiv. Noi admiram Lisboa vazuta de sus si biserica Sao Roque,
simpla la exterior si extrem de frumoasa in
interior. Sao Roque este prima biserica iezuita construita in Portugalia
si printre primele din lume. Punctul forte este altarul principal inca
original, care esteun simbol al luptei impotriva ciumei.
Coboram
bineinteles cu un funicular.
Alt obiectiv
care nu trebuie ratat este Elevador de Santa Justa (Liftul Santa Justa)
si care a fost proiectat de un inginer portughez ucenic al lui Gustave Eiffel.
Constructia a inceput in 1900 si a fost finalizata in 1902; initial a
functionat pe baza de motor cu aburi, ca mai apoi in anul 1907 sa functioneze
pe curent electric. Increzatori ne punem la coada ca poate reusim sa urcam si
noi, dar coada se misca atat de incet ca renuntam.
Pe lista
noastra este si Praça do
Comércio, piata
principala a Lisabonei si zona comerciala.A fost ridicata exact pe locul unde
inainte de devastatorul cutremur din 1755 se afla Palatul Regal. Piata are in
spate zona comerciala si raul Tagus in fata. Celelate laturi ale pietei sunt
ocupate de cladiri cu arcade unde acum sunt galerii de magazine.Pe vremuri au
avut tot destinatie comerciala, caci aici vasele isi descarcau marfurile si
incepea negotul.
A doua zi stam in
camping sa ne odihnim, facem baie in piscina si incep sa scriu acest jurnal.
Seara luam masa la restaurantul campingului, mancare buna si ieftina.
ESTORIL
E ultima zi alocata pentru Lisabona si imprejmuiri.
Pregatim rulota de drum si ne facem planul ca pana la ora 16, cand aici e check
out sa vizitam Estorilul,
mai degraba sa ne plimbam si sa facem cunostiinta cu aceasta statiune declarata
a oamenilor bogati. Istoria ne spune ca vilele de Estoril erau ocupate de capete
incoronate, chiar si Carol al II lea a stat o vreme pe aici cu Lupeasca sa.
Climatul subtropical
este prezent la tot pasul,
palmieri,
vegetatie luxurianta, caldura mare si o apa oceanului rece.
Vilele
cochete si restaurate si hoteluri de lux ofera turistilor mediu propice
rasfatului pe bani multi, caci Estorilul numai ieftin nu e. Vezi asta din
ofertele restaurantelor de pe esplanada. Preturi cu 50% mai mari decat in mod
curent. Turistii fac si ei ce pot, se plimba
pe malul marii , fac baie sau stau pe plaja. Obisnuita cu plajele Asiei cu apa
calda , plajele de aici mi se par salbatice si neamenajate,
mi se pare prozaic
sa stai direct
pe nisip si sa cari umbrela dupa tine sau sa gasesti , iar locurile amenajate
sunt atat de scumpe , numai bune pentru nababi ca si cazinoul
, celebru in toata lumea. Dar oricum vad eu lucrurile, Estorilul are un renume si poate asta atrage
lumea aici.
Trecem scurt prin Cascais
si revenim la campingul nostru, ne facem catrafusele si caramba spre Lagos.
ALGARVE
Din totdeauna mi-am
dorit sa vad Algarve.
O zona sudica a
Portugaliei cu peisaje spectaculoase oferite de structura calcaroasa care
erodata de timp si apa sarata a dat nastere unor formatiuni unice. Mai sunt
pasunile presarate cu flori salbatice si plajele salbatice la care ajungi
coborand scari rustice si primitive sau
sarind ca o caprita din stanca in stanca.
Si da, micile orase
fermectoare cu case albe si strudute inguste, odata orase pescaresti, inaintate
acum la rangul de statiuni.
Si ce s-au mai dezvolvat.
Localitatti intregi, mici sau mari au construit ansambluri rezidentiale cu
apartamnete de inchiriat pentru turisti. Si turistii vin si vin fara oprire
cuceriti de farmecul nealterat al peisajului. Acesta e marele atu al zonei,
caci in rest plaja faci ca la Mamaia.
LAGOS
Am ales sa stam in Lagos
gandindu-ne la grotele pe care vroiam sa le vedem si la pitorescul mici localitatii.
Drumul de la Lisabona ne ia cam 3 ore si gasim fara dificultate campingul Yellow
Village. Frumos, curat si ordonat
asa ca peste tot in Portugalia. Un plus de farmec e dat de peisajul stancos si
oleandri care sunt peste tot.
Mai sunt si bungalowuri
cochete
si chiar spatioase. Multi din turisti vin aici cu masini inchiriate sa poata sa
colide zona. Campingul asta are de toate, magazin, restaurante, piscina, ba
chiar are si program de entertaiment pentru turisti. Gasim un loc dincolo
de deal, cum spunea si fata de la receptie: ’’unde caldura e rasfiarta de aerul
de munte mai racoros’’.
Campam si ne grabim sa mergem spre oras. Prima oprire
un supermarket sa ne refacem proviziile
si apoi vizitam orasul in lumina apusului.
Iata ce vedem, casute
cochete unele in culori vii, strazile bine intretinute cu mozaicuri, curatenie
impecabila, piatete,
magazine
mici si cochete si cheiul
unde
ajungem si noi tocmai cand vanzatorii isi strang marfurile. Portul
e bine garnisit cu barci de agrement.
Pe alocuri un artist
isi mai expune
operele, fie ele si caricaturi.
Foarte frumos, suntem incantati!
La intoarcerea spre
parcare trecem pe langa fortiticatia
orasului este intr-o stare buna si vedem ce ziduri groase are. Nu departe e biserica Sao Antonio.
Intorsi la camping
mancam cele mai bune si dulci portocale
pe care le-am gustat vreodata, care alaturi de rosiile imense si
inconfundabilele masline de Portugalia raman in topul preferintelor noastre
culinare.
Sa va spunem ce
mancam. La baza e mancarea vegana. Dimineata meniul bogat e compus din salata,
tofu, paine, marmelada autohtona- foarte buna dealtfel- si lapte de soia.
Pranzul cum se nimereste un sandwich sau undeva pe la un local , iar la cina
traditionala salata alaturi de vreo mancare facuta la crockpot sau cabanosi si
carnati vegani carati din Romania si produsi de firma Iezer.
Oboseala incepe sa-si
spuna cuvantul si abia ne trezim
dimineata. Azi va fi o zi grea ne propunem sa vedem grotele din Lagos,
Sagres, Luz si Abufeira.
GROTELE DIN LAGOS
O minune a naturii ,
iata ce vedem in execursia cu barca inchiriata de pe faleza din Lagos. Stancile
de pe malul Atlanticului , formatiuni calcaroase au fost sculptate de Mama
Natura intr-un mod miraculos, dand nastere unor forme spectaculoase, incantare
pentru ochiul privitorului. Inventivi localnicii au denumit fiecare loc asemuindu-l cu lucruri din rutina zilnica. Ghidul nostru , un tanar priceput in navigatie ne duce cu barca in grotele din aprieperea Lagosului si ne atrage atentia asupra locurilor mai intersante.
Cuvintele sunt de prisos, asa ca lasam imaginile sa spuna totul.
Minunat nu-i asa !
LUZ
Toti localnicii cu care
am vorbit au spus ca plajele situate la
vest de Lagos sunt mai frumoase si mai putin turistice, s-a pastrat farmecul
local si autenticitatea zonei. Asadar ne indreptam spre micul sat Luz aflat la
cativa kilometri de campingul nostru.
Nu e un sat
traditional, in locul caselor sunt ridicate locuinte
insiruite
cu apartamente de inchiriat.
Plaja este rustica, neamenajata, iti pui jos prosopul
si te prajesti la soare. Apa Atlanticului este destul de rece si aici. Prieteni
nostri fac o plimbare pe plaja in soarele amiezii, noi preferam sa stam la
umbra si sa admiram apa
de smarald a Atlanticului.
Si aici sunt destul de
mult turisti. Predomina categoria de varsta medie spre varstnica, majoritatea
sunt pensionari veniti pe cateva luni, dar sunt si tineri cu copii mai mici.
Asta pentru ca inca nu s-a luat vacanta.Mica biserica
semnaleaza un asa zis centru , noi ne racorim cu o inghetata , apoi pornim din nou la drum.
FORTAREATA SAGRES
Fortareata-important
punct militar si stratigic de aparare, sau Castelul Sagres, cum mai este
cunoscuta, a fost construita in anul 1443 pe o stanca inconjurata de ocean din
trei parti. La vremea aceea hoardele berbere faceau razii destul de dese si
terorizau populatia locala, asa ca construirea unui punct de aparare era
imperios necesara.
Din vechile constructii au ramas zidurile fortificate si
capela, ambele restaurate. In rest turistul daca e curajos poate sa faca un tur
circular al stancii si sa admire peisajul si biotopul natural specific
zonei. Spun curajos , pentru ca aici sufla un vant puternic , intr-un fel e
bine ca nu simti caldura. Peisajele salbatice ale coastei Atlaticului sunt
marete, pana si micile flori si plante arata cat de puternice sunt ca rezista
conditiilor atat de dure ale naturii.
Facem o tura pe
circuitul amenajat si racoriti de vantul care practic te ia de pe picioare,
vedem o piatra megalitica facem o poza si plecam
spre urmatoarea destinatie.
ABUFEIRA
Un nume desprins ca
dintr-o poveste dat unui oras care este un paradis turistic. Hoarde de turisti
asediaza in sezon Abufeira. In zona comerciala unde parcam ne intampina
sculpturi in nisip
si trecand pe strazi vedem ideei originaleale
comercianilor
pentru a-si atrage clientii. Din afisele postate intuim ca majoritatea
turistilor sunt englezi. Parca e deja vu
ca in insula Corfu –zona Cavos, abunda anunturi de English breakfast si ploua
cu oferte de happy hour la bauturi.
Abufeira este asezata
pe versanti unor dealuri domoale -tipic portughez: strazi cu pavaje din mozaic,
case albe impecabile, magazine
de tot felul,
biserici si plaja
. Asta am vazut in cateva ore cat ne plimbam prin oras. Frumos, dar prea
comercial pentru gustul nostru.
Ne intoarcem la
camping si petrecem ultima seara in
Portugalia.
Maine plecam spre Spania.
Cristina Nemes
ianuarie 2018
Cate zile va luat acest trib si ce suma de bani ati alocat cu tot cu rulota ?? Mersi .
RăspundețiȘtergere